GRAPHIC DESIGNER | ART-DIRECTOR | reclame concept

LiiNDA

Tijden veranderen continu, maar één ding zal nooit zal veranderen. ‘Keep it simple’ in alles wat je uitdraagt. Als merk mag je naar buiten toe niet ingewikkeld zijn, is dat het wel,… dan is het tijd om terug te gaan naar het schetsblok. Eigenlijk ook heel simpel.

Linda Wagner

Door altijd naar de grote der aarde te kijken blijf je leren en groeien in kennis en kunde. De hang naar groter doet me niets, breder en beter daar en tegen wel. Laten we wereldwijd gaan voor kwaliteit en continuïteit. Dat geeft balans en zal zowel de mensheid, als Moeder Aarde goed doen, want op=op. Keep it simple.

Wil je met me in contact komen? Mail me want m'n telefoon staat eigenlijk altijd op stil.

5 stappen in

merk ontwikkeling

Een payoff is niets anders dan dat waar een merk of bedrijf in geloofd en wat het beloofd. Kortom: Het antwoord op alles wat het bedrijf doet en waar het voor staat.

Een goede payoff is kort, scherp en blijft hangen. Dat hij blijft hangen is belangrijk, omdat de kracht van herhaling zijn werk moet doen. En zeker online, want online moet je als merk veel vaker in beeld zijn dan offline om in herinnering te blijven.

Buiten bovenstaand speelt een sterke payoff ook in op een behoefte of emotie van de (potentiële) klant. Verwar een payoff niet met slogan of tagline. Een tagline (voorbeeld) is kleiner en past niet overal onder en een slogan past op een andere plek bij het bouwen van een merk. Een slogan hangt vaak samen met een campagne ( Stap 2. Reclame Concept ) of een actie. Bij een slogan is het prikkelen van de doelgroep het belangrijkste.

Een goed reclame concept is toekomstbestendig
De wereld veranderd sneller dan wat dan ook. En daarom is het belangrijk dat je reclame concept toekomstbestendig is. Om in herinnering te blijven bij je doelgroep moet je gebruik maken van de kracht van herhaling. En die kracht van herhaling heeft een lange adem nodig. Juist, en dat is de reden dat een goed reclame concept toekomstbestendig moet zijn. Bij een snelle verandering in de markt moet je meteen een nieuw product kunnen toevoegen zonder je hele marketing om te hoeven gooien. 

Een goed reclame concept gebruikt de kracht van herhaling
Weet jij ’s avonds wat je online allemaal hebt gezien? Negen van de tien keer weer je bijna niks meer. Daarom is de kracht van herhaling zo belangrijk. Online moet je als merk nog meer in beeld zijn, zonder dat je in herhaling treed door hetzelfde te laten zien. En dat is waar een goed reclame concept in voorziet.

Een goed reclame concept geeft een gevoel bij jouw merk
Er is bijna geen merk of product die iets totaal nieuws heeft, iets wat een klantprobleem oplost en waar geen enkel bedrijf nog een oplossing voor heeft. Dus wil je ervoor zorgen dat de potentiële klant zich net even lekkerder voelt bij jouw merk of bedrijf dan bij de ander. 

Een goed reclame concept maakt nieuwe producten/diensten toevoegen makkelijk
Onder een goed reclame concept past elk nieuw product of dienst. Stel je verkoopt computers dan moet je onder hetzelfde idee ook ineens bomen kunnen verkopen. Je wilt tenslotte snel in kunnen spelen op de markt. 

Een goed reclame concept herken je zo.
1. Ja, mijn adem stokte toen ik het voor het eerst zag.
2. Ja, ik wenste dat ik het zelf had bedacht.
3. Ja, het is uniek.
4. Ja, het past binnen de strategie naar perfectie.
5. Ja, het is voor de komende jaren te gebruiken.
( David Ogilvy heeft dit ooit geschreven. Niks meer aan toe te voegen. Hij schreef dit lang geleden, maar het geldt nog steeds. Ondanks dat de technieken om in beeld te komen bij de klant zijn veranderd, zijn we evolutionair gezien als mens niet veranderd. Keep it simple. )

Goede teksten praten zoals jouw bedrijf of merk praat. En tijdens het schrijven is het belangrijk dat je altijd de payoff ( 1. Payoff ) in het achterhoofd houdt, dat is tenslotte dat wat jij als merk of bedrijf beloofd. Teksten schrijven kost veel tijd en energie en velen willen het zelf doen. Want je hebt nogal wat teksten nodig voor bijvoorbeeld je website. 

Wil je zelf schrijven en een interessante, korte schrijftraining volgen?
iedereenkanschrijven.nl/training

Een goede huisstijl bestaat (minstens) uit een combinatie van de volgende basiselementen:
• Logo
• Typografie ( Lettertypes )
• Kleur ( 1 kleur of een combinatie )
• Vorm
• Visuals ( Beelden )
( + Tone of voice ( Teksten )

Je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Keep it simple. Heb je onderstaande code gekraakt, dan ben je er.

• Wie is mijn doelgroep?
• Waar zit mijn doelgroep?
• Welk probleem wil mijn doelgroep opgelost hebben?
• Raak ik hun gevoel met wat ik ze als merk laat zien?
• Gaan ze over tot actie?

Online is er snel te zien waar de doelgroep zit, door de berg aan data. Offline is er door de jaren natuurlijk ook heel veel inzichtelijk door onderzoek. Steeds meer bedrijven beginnen en sturen gaandeweg bij. Als je Payoff & Reclame Concept staan, kun je bijsturen tot je er bent.

1-minute knowledge

Not yet! De artikelen zijn in de maak…

Intervwie
Mathijs

Mathijs x Linda

Mathijs: ‘Welke drie dingen wil je echt niet zonder?’ Linda: ‘Kaas, m’n bed én m’n bril. Ik klap geheid van de trap zonder bril.’ Mathijs: ‘Als je

lees verder